
Vrijwel meteen na de aanslag 
op het D66-kantoor van vorige 
week plaatste De Telegraaf 

een lezersbrief prominent op haar 
website en socialemediakanalen, in 
eerste instantie zonder te vermelden 
dat het om een lezersbrief ging. 
Door ene 'K. Laheye' werd gesteld 
dat de tweede aanslag binnen korte 
tijd 'niet verwonderlijk' is, vanwege 
het assielbeleid - 'wie niet horen wilt, 
moet het uiteindelijk voelen'. Bij De 

Telegraaf is er geen ondergrens; niet 
qua inhoud en niet qua eindredactie.

	 Er bestaat in Nederland helemaal niemand met de naam 'K. 
Laheye'. Dat betekent dus dat de krant een brief van een pseudoniem 
publiceert, of de brief zelf geschreven heeft. Ik neig naar dat laatste; er 
werden sinds 2020 meer dan zeventig brieven van 'K. Laheye' 
gepubliceerd door De Telegraaf. Van klimaat, asiel en slavernijexcuses 
tot de boer; de zeer breed geïnteresseerde heer of mevrouw Laheye 
maakt zich geheel toevallig precies over dezelfde zaken druk als De 
Telegraaf zelf!


Als 'K. Laheye' daadwerkelijk had bestaan, was hij of zij bovendien 
al lang en breed geïnterviewd door sterreporter Wierd Duk, die 
immers langsgaat bij elke boerenlul die hetzelfde vindt als hijzelf. Zolang 
De Telegraaf geen foto kan produceren van Duk met 'K. Laheye' ga ik er 
dus van uit dat hij is verzonnen, temeer daar Duk zelf achter ieder 
weerwoord op sociale media een 'schaduwaccount' van een van zijn 
vijanden meent te herkennen. Zoals de waard is, vertrouwt hij zijn 
gasten.

	 Zelfs als K. Laheye werkelijk zou bestaan, dan zou de redactie 
van De Telegraaf deze brief natuurlijk niet mogen doorplaatsen, laat 
staan zo prominent. Dat men dat wél doet, inclusief taalfouten die het 
allemaal 'echt' moeten doen lijken, laat zien waar men aan de Basisweg 
mee bezig is: het onder voorwendselen ophitsen van mensen, in de 
ogenschijnlijke hoop dat zij geweld zullen plegen. Nederland is zo'n 
beetje het rijkste en gelukkigste land ter wereld, maar bij De Telegraaf wil 
men een burgeroorlog verkopen.


	 De Telegraaf, in maart nog betrapt op het opvoeren van een AI- 
gegenereerde mevrouw, wordt als de stem van de gewone man gezien, 
omdat de krant dat zelf voortdurend roept. Maar de feiten zeggen iets 
anders. De Telegraaf verloor in de afgelopen twintig jaar bijna de helft 
van zijn lezers, terwijl kwaliteitskranten de Volkskrant en NRC fors 
stegen. Waar De Telegraaf in 2006 nog meer lezers had dan de 
Volkskrant, NRC, FD en Trouw bij elkaar, naderen de Volkskrant (322.934) 
en NRC (294.705) de lezersaantallen van De Telegraaf (390.946) nu. 
Aangezien alleen hoger opgeleide jongeren überhaupt nog iets lezen, 
sterft De Telegraaf dus uit met zijn lezers.


Die doodsstrijd staat in schril contrast met hoe het steeds 
extremere geluid van De Telegraaf op televisie wordt opgeblazen. 
SBS6 en WNL zijn de bekendste voorbeelden, maar ook bij niet direct 
aan De Telegraaf gelieerde omroepen zitten Telegraaf-medewerkers alsof 
zij heel gewone journalisten zijn, met als bekendste voorbeeld 
parlementair verslaggever Wouter de Winther, die in zijn podcast 
glashard loog dat ik tegen betaling D66 zou promoten.

	 De leugenachtige hitserij van De Telegraaf, dat foto's van 
'vijanden' bewerkt om hen lelijker te maken, is geen bijzaak. Het publiek 
en andere media zouden zich moeten realiseren dat De Telegraaf zich 
niet bezighoudt met het vertolken van onvrede, maar het creëren 
daarvan. Een serieus probleem daarbij is dat veel mensen zich 
simpelweg niet kunnen of willen voorstellen hoe laaghartig, kleinzielig en 
eerloos men daarbij te werk gaat. En daarmee onbedoeld het abnormale 
Telegraaf-geluid normaal maken.



